Les Très Riches Heures

De maanden mei en juni uit de kalender van het getijdenboek “Les Très Riches Heures du duc de Berry” (De Zeer Rijke Uren van de hertog van Berry) door Hetty Kienhuis van het Kennemerkunstgilde uitvergroot en geschilderd in olieverf op paneel in het formaat 30 x 45.

De originelen zijn in de periode 1410-1415 door (o.a.) de befaamde miniatuurschilders Gebroeders van Limburg (uit Nijmegen) gemaakt, waarbij gebruik werd gemaakt van uiterst fijne penselen en waarschijnlijk lenzen. Doordat de hertog van Berry en de Gebroeders van Limburg in 1416 stierven is het werk onafgemaakt, wat oa blijkt uit de niet ingevulde hemelboog van de maand mei. De wel ingevulde hemelboog van juni klopt trouwens niet maar dat terzijde. Zie de wikipedia pagina  Les Très Riches Heures du duc de Berry voor de geschiedenis van (en controverses rond) dit getijdenboek.

lestresrichesheures mei

Les Très Riches Heures MEI

Jonge mensen, gezien hun rijke kledij behorend tot het hof, gaan uit rijden op een mooie dag in mei. Zij worden op hun vrolijke rit begeleid door muzikanten.
Drie vrouwen zijn gekleed in het groen, wat suggereert dat het hier gaat om een traditie die op 1 mei werd uitgevoerd:
jonge mannen gaan het bos in om jonge groene takken te verzamelen en aan te bieden aan hun dames, die dan ook in die kleur gekleed gaan.
Over de identificatie van de gebouwen op de achtergrond bestaat enige onzekerheid. Het zou een weergave zijn van het kasteel van Riom of het Palais de la Cité in Parijs
met links het Châtelet en de Conciergerie en de tour de l’horloge op het Île de la Cité. (Bron: Wikipedia)

lestresrichesheures juni

Les Très Riches Heures JUNI

Voor de illustratie van de kalenderpagina voor de maand juni heeft de miniaturist terug gegrepen naar de werken die op het land gebeuren.
We zien boeren en boerinnen aan het werk op een weiland tijdens het hooien. De mannen gekleed in een kort hemd, blootsvoets en met blote benen zijn me
t de zeis het grasland aan het maaien. De vrouwen harken het hooi bij elkaar en maken de hooimijten klaar voor de nacht.
Op zonnige dagen werd het hooi ’s morgens uitgespreid om beter te drogen en tegen het vallen van de avond terug opgetast.
Dit was een typisch werk voor de vrouwen. Ook de boerenmeisjes op deze miniatuur worden elegant en gracieus voorgesteld in de hoofse stijl van de internationale gotiek.

De scène speelt zich af nabij de Parijse residentie van de hertog, het Hôtel de Nesle, gelegen op de linkeroever van de Seine tegenover het Louvre.
Het Hôtel de Nesle bevond zich ongeveer waar nu de Mazarine bibliotheek is, in de rechtervleugel van het Institut de France.
Men ziet op de achtergrond het Palais de la Cité, tot in de tijd van Karel V die zijn intrek nam in het Louvre, de koninklijke residentie in Parijs.
Rechts op de afbeelding staat de Sainte-Chapelle, de koninklijke privékapel.

Geheel links is een poort in de muur zichtbaar, die leidt naar de rivier waar een bootje langs vaart.
Op deze plek bevindt zich momenteel het ruiterstandbeeld van Hendrik IV, bij de Pont Neuf.

Deze miniatuur zou niet van de hand van de gebroeders van Limburg zijn maar werd gemaakt of afgewerkt omstreeks 1440-1450 door de zogenaamde tussenschilder.
(Bron: Wikipedia)