Schilderkunst/Malerei

Het schilderatelier van Willem Jansz van Wijck (Wim de Goede)
&

Hendrickje ter Kyndehuesen (Hetty Kienhuis)

St.Andreas, geschilderd door Hetty Kienhuis op perkament en verguld met bladgoud (op een ondergrond van rode bolus, beenderlijm, loodwit en honing) naar een bladzijde uit het Getijdenboek van Jan Zonder Vrees (1409-1419)

De schilder Willem van Wijck

Willem van Wijck

Hendrickje ter Kindehuesen

Hendrickje ter Kindehuesen

Kopie geschilderd door Willem Jansz van Wijck (Wim de Goede) Detail van het Mérode altaarstuk: een triptiek van de Vlaamse kunstschilder Robert Campin, geschilderd ongeveer tussen 1427 en 1432.

GVL16-2

 

Geschilderd wandkleed voor het Muiderslot 100 x 150 cm

 

GVL16-1

Bosch3

lestresrichesheures juni

Les Très Riches Heures du duc de Berry geschilderd in olieverf op formaat 30 x 45 door Hendrickje ter Kindehuese (Hetty Kienhuis)

 

ALOEETTE

Laat-middeleeuws liefdeslied uit het Gruuthuse handschrift (Brugge, rond 1400) “Aloeette, voghel clein”. Een miniatuur op linnen in poster formaat (70 x 100). De tekst is geschreven met een knijper. Het is watervaste inkt en verf, omdat deze poster als vaandel voor onze kraam gebruikt wordt.

Orpiment en realgaar (rood)

Het KennemerKunstGilde heeft een verzameling middeleeuwse pigmenten en grondstoffen. Dit is onze nieuwste aanwinst: een stukje Orpiment/realgaar waaruit geel/roodoranje pigment werd gewonnen.

 

Rhoon 2016 3

DSC05549

Een nieuw vaandel voor onze kraam gebaseerd op een 15 eeuws Italiaans miniatuur – door Hendrickje ter Kyndehuesen (Hetty Kienhuis) op linnen geschilderd. Formaat 50 x 70 cm

 

Lezende Magdalena naar Rogier vd Weyde

Lezende Magdalena naar Rogier vd Weyde bladgoud/olieverf op linnen/houten paneel 18 x 25 cm. Geschilderd door Willem Jansz van Wijck op een onderlaag van krijtwit/beenderlijm.

 

GVLtresrichesheuresmei

Kalenderminiatuur mei naar een miniatuur van de gebroeders van Limburg uit het getijdenboek Les Riches Heures du Duc de Berry van ca 1410 Geschilderd door Hendrickje ter Kyndehuesen (Hetty Kienhuis) Olieverf op paneel – 30 x 45

 

Rhoon 2016 1

DSC06112

Summer is icumen in

Sumer is icumen in – de zomer is binnengekomen Een eigen bewerking van de Middelengelse Canon uit het midden van de 13e-eeuw. Co-productie van Willem van Wijck en Hendrickje ter Kyndehuesen. Inkt en ei-tempera op perkament.

 

 

Maria van Gelre

Maria van Gelre Geschilderd door Hendrickje ter Kyndehuesen (Hetty Kienhuis) Ei-tempera op perkament – 16 x 18 cm naar origineel van Helmich de Lewe (1415) in het gebedenboek van  Maria van Gelre

 

DSC06036

 

Jongeman met roos

Jongeman met roos  naar 15e-eeuws voorbeeld olieverf op linnen/eiken paneel 15 x 20 cm. Geschilderd door Willem Jansz van Wijck op een onderlaag van krijtwit/beenderlijm.

 

kruisafname

De kruisafname naar voorbeeld van Maelwael 15e eeuw bladgoud/olieverf op linnen/eiken paneel 15 x 20 cm. Geschilderd door Willem Jansz van Wijck op een onderlaag van krijtwit/beenderlijm.

 

selectie 8

Virgin Mary Annunciate by WimdeGoede after Fra Angelico, 1433

Virgin Mary Annunciate naar voorbeeld van  Fra Angelico, 1433. 23.5 karaat bladgoud en olieverf op linnen/eiken paneel 15 x 20 cm. Geschilderd door Willem Jansz van Wijck op een onderlaag van krijtwit/beenderlijm.

 

Willem van Wijck

Willem schildert een zelfportret

 

Christine de Pizan

selectie 4

Miniatuur2

De temperaverf wordt bewaard in schelpen

 

pigmenten

De collectie middeleeuwse pigmenten, waaronder verdigris, vermiljoen, lood-tingeel, ultramarijn, azuriet en malachiet,  karmijn en veel voorkomende aardkleuren.

 

loodwit

Loodwit is het extreem mooie maar ook giftige witte pigment. (Productie van loodwit en verdigris evt te zien onder glas).

 

DSC06639

lapis lazuli

Het magische Lapis lazuli uit Afghanistan waaruit ultramarijn wordt gemaakt. Het ultramarijn is duurder dan goud! Links de originele lapis, rechts het halffabrikaat gemaakt uit bijenwas, mastiekhars en pijnboomhars

Recept voor ultramarijn:
1 koop lapis steen op de zinagse Nieuwmarkt in Amsterdam bij de Afghaan
(zie steen foto – links)
2 verhit het in een oven tot 1000 graden en gooi het dan in ijskoud water
3 als het goed uit spat het uit elkaar
4 klop of maal het gruis tot het een fijn poeder is (evt sla je stap 2 en 3 over)
5 vermeng dit poeder met bijenwas, mastiekhars en pijnboomhars en smelt dit
6 roer het goed door elkaar en laat het wat afkoelen, zodanig dat je het
enigszins gestold kan afgieten, maak er vervolgens een broodje van (zie foto rechts)
7 laat het broodje afkoelen.
8 na een paar dagen broodje weer enigszins opwarmen en kneden.
9 vervolgens een aantal uren onder water dit broodje verder kneden.
10 het effect zal zijn dat het ultramarijn poeder op de bodem belandt en de
grijsdelen en andere verontreinigingen in het broodje blijft zitten.

gvl2

Een stilleven

 

gvl9

Portretten – laag over laag geschilderd door Hendrickje – in  verschillende fases van uitvoering

 

portretten2a

portretten a

onderschildering a

 

Ter Apel 2

De bolle spiegel van Jan van Eijck

 

Penselen

Stilleven met penselen

Portret van de schilder Jan van Uutgheest geschilderd door Willem van Wijck

 

eigeel

Eigeel klaarmaken voor tempera “voor het schilderen van een bleke huidskleur gebruikt men het ei van een stadskip, voor een warme huidskleur gebruikt men het ei van een plattelandskip” (Cennini 14e-eeuw)

 

Stilleven met beenderlijm

Stilleven met beenderlijm

 

DSC01619

Au-bain-Marie verwarmen van beenderlijm

 

 

Maria en Magdalena in bladgoud

2 x Maagd Maria Annunciatie in bladgoud en schetsjes uitgevoerd met zilverstift

 

zelfportret

 

gvl7

Stilleven

Schilderende vrouw - ei-tempera op perkament

Schilderende vrouw – Naar Boccacio – 14e eeuw – Ei-tempera op perkament Geschilderd door Hendrickje ter Kyndehuesen (Hetty Kienhuis)

DSC08791a

Willem van Wijck

wim-de-goede-199x300

4295E